Alumni – 3 błędy, których unikaj!

O tym, kim są alumni w organizacji, jakie korzyści wiążą się z utworzeniem społeczności byłych pracowników, czy, w reszcie, co możemy im zaoferować, aby umacniać relację, pisałam już w kiedyś tutaj. Dziś chciałabym się skupić na 3 błędach, jakich warto unikać zabierając się za temat byłych pracowników. 

Alumni to nikt inny jak byli pracownicy naszej organizacji. Bez względu na to, czy sami złożyli wypowiedzenie – są to osoby, które odgrywają dużą rolę w budowaniu wizerunku organizacji. Dlaczego? Ponieważ to oni są najbardziej rzetelnym źródłem informacji dla swoich znajomych (i nieznajomych na grupach i forach). 

Alumni, a Employer Branding

Ale to również alumni są grupą, która jest… idealnym potencjalnym pracownikiem. Pandemia wymusiła pracę zdalną, ta zaś otworzyła wiele firm na pracowników z całego świata. Spowodowało to jeszcze większe zainteresowanie firm, szczególnie zachodnich, naszymi pracownikami. Jak się pewnie domyślacie – po bardzo konkurencyjnych stawkach. W takich warunkach, kiedy w mediach społecznościowych o uwagę walczy tak dużo graczy, alumni są grupą, której zainteresowanie już dawno mamy.

Jeśli dodamy do tego szybszy proces rekrutacji i onboardingu (jako, że raz już ta ścieżką została przebyta), ciężko znaleźć minusy ustrukturyzowania działań dla byłych pracowników.

Zanim jednak pełni entuzjazmu ruszymy za wypełnianie firmowego business case’a, mam dla Was 3 punkty, nad którymi warto się zastanowić, aby inicjatywa była przemyślana i na pewno działała z korzyścią dla nas.

 Alumni – 3 błędy, których unikaj tworząc społeczność byłych pracowników

Błąd 1: Alumni przed pracownikami

Bez względu na potrzeby rekrutacyjne najważniejsi dla nas powinni być zawsze obecni pracownicy. Jeśli nie będziemy poświęcać im należytej uwagi, inwestować w ich rozwój i pozytywne doświadczenia z pracy, szybko staną się byłymi pracownikami, a do naszej listy potrzeb rekrutacyjnych dojdą kolejne pozycje. To samo tyczy się alumnów. W wirze planowania nowej społeczności nie możemy zapomnieć, że obecni pracownicy natykając się na informacje o nowym projekcie/ produkcie HR-owym pomyślą: „skoro byli pracownicy mają tak dobrze, to może warto się zwolnić…”.

Błąd 2: Zbyt wygórowane wymagania 

Alumni to byli pracownicy. Byli, co oznacza, że nic ich (przynajmniej aktualnie) z nami nie łączy. Dlaczego to podkreślam? Bo planując dla nich działania musimy sobie zdać sprawę z faktu, że nie  możemy być w zasadzie niczego pewni. Planujecie imprezę? Zapisuje się 100 osób. Czy tyle przyjdzie? Zapewniam Was, że nie – poczucie obowiązku względem byłego pracodawcy jest dużo mniejsze niż podczas trwania stosunku pracy. To samo z aktywnością na różnego rodzaju grupach czy dedykowanych forach. Róbmy wszystko, aby zachęcić do udzielania się, ale nie zmuszajmy do niczego, ani nie narzucajmy się. W przeciwnym wypadku społeczność zacznie się kurczyć. Tutaj zdecydowanie mniej, ale lepszej jakości, znaczy lepiej :). 

alumni 3 błędy how2hr

Błąd 3: Duża inwestycja na początku programu 

To może trochę naleciałość ze zwinności (o której więcej w książce), ale zaczynajmy od małych kroków. Zamiast poświęcać miesiące na przygotowanie dedykowanej strony, forum, produkcji dedykowanych gadżetów itp. Zacznijmy od inicjatyw sprawdzających potencjał, a z których, w przypadku, kiedy projekt okaże się nie dla nas, nie będzie szkoda rezygnować. Zamiast dedykowanej strony bezpłatny forms z zapisami? Dlaczego nie? Zamiast setek wyszywanych bluz z logo programu alumni, zamówienie aktualnie używanych gadżetów i zadrukowanie części z nich brandingiem nowej społeczności? Jak najbardziej!

Podsumowanie

Program dla społeczności alumnów może okazać się w obecnych, trudnych pod kątem budowania świadomości u potencjalnych kandydatów, strzałem w dziesiątkę. Musimy jednak pamiętać, aby podejść do niego z głową. 

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

Employer branding w roku 2019 – trendy. Przegląd subiektywny

Rok 2019 za pasem. Połowa grudnia (oraz, nie ma co ukrywać, gorączka i zapalenia...

5 serialowych szefów, którzy dają nam cenne lekcje z...

Książki, podcasty, ciekawe blogi… Miejsc, z których HR-owcy, ale i managerowie mogą czerpać inspiracje...

Entry interview – co to jest i dlaczego warto...

Onboarding od kilku sezonów jest na ustach wielu hr-owców. Zastanawiamy się jak go poprawnie...

5 typów managerów ze względu na ich podejście do...

W idealnym świecie obszar Employer Brandingu i obszary biznesowe idą ręka w rękę w...

Baza kandydatów w Employer Brandingu

Stopa bezrobocia osiągająca jedne z najniższych wyników w historii, portale z ofertami pracy pękają...

5 Kont z Linkedin dla Ebowca i nie tylko...

Popularność Linkedina ciągle rośnie, a ilość treści, jakie możemy na nim znaleźć potrafi przytłoczyć....

Sprawdź wszystkie kategorie!

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj