Alumni – 3 błędy, których unikaj!

O tym, kim są alumni w organizacji, jakie korzyści wiążą się z utworzeniem społeczności byłych pracowników, czy, w reszcie, co możemy im zaoferować, aby umacniać relację, pisałam już w kiedyś tutaj. Dziś chciałabym się skupić na 3 błędach, jakich warto unikać zabierając się za temat byłych pracowników. 

Alumni to nikt inny jak byli pracownicy naszej organizacji. Bez względu na to, czy sami złożyli wypowiedzenie – są to osoby, które odgrywają dużą rolę w budowaniu wizerunku organizacji. Dlaczego? Ponieważ to oni są najbardziej rzetelnym źródłem informacji dla swoich znajomych (i nieznajomych na grupach i forach). 

Alumni, a Employer Branding

Ale to również alumni są grupą, która jest… idealnym potencjalnym pracownikiem. Pandemia wymusiła pracę zdalną, ta zaś otworzyła wiele firm na pracowników z całego świata. Spowodowało to jeszcze większe zainteresowanie firm, szczególnie zachodnich, naszymi pracownikami. Jak się pewnie domyślacie – po bardzo konkurencyjnych stawkach. W takich warunkach, kiedy w mediach społecznościowych o uwagę walczy tak dużo graczy, alumni są grupą, której zainteresowanie już dawno mamy.

Jeśli dodamy do tego szybszy proces rekrutacji i onboardingu (jako, że raz już ta ścieżką została przebyta), ciężko znaleźć minusy ustrukturyzowania działań dla byłych pracowników.

Zanim jednak pełni entuzjazmu ruszymy za wypełnianie firmowego business case’a, mam dla Was 3 punkty, nad którymi warto się zastanowić, aby inicjatywa była przemyślana i na pewno działała z korzyścią dla nas.

 Alumni – 3 błędy, których unikaj tworząc społeczność byłych pracowników

Błąd 1: Alumni przed pracownikami

Bez względu na potrzeby rekrutacyjne najważniejsi dla nas powinni być zawsze obecni pracownicy. Jeśli nie będziemy poświęcać im należytej uwagi, inwestować w ich rozwój i pozytywne doświadczenia z pracy, szybko staną się byłymi pracownikami, a do naszej listy potrzeb rekrutacyjnych dojdą kolejne pozycje. To samo tyczy się alumnów. W wirze planowania nowej społeczności nie możemy zapomnieć, że obecni pracownicy natykając się na informacje o nowym projekcie/ produkcie HR-owym pomyślą: „skoro byli pracownicy mają tak dobrze, to może warto się zwolnić…”.

Błąd 2: Zbyt wygórowane wymagania 

Alumni to byli pracownicy. Byli, co oznacza, że nic ich (przynajmniej aktualnie) z nami nie łączy. Dlaczego to podkreślam? Bo planując dla nich działania musimy sobie zdać sprawę z faktu, że nie  możemy być w zasadzie niczego pewni. Planujecie imprezę? Zapisuje się 100 osób. Czy tyle przyjdzie? Zapewniam Was, że nie – poczucie obowiązku względem byłego pracodawcy jest dużo mniejsze niż podczas trwania stosunku pracy. To samo z aktywnością na różnego rodzaju grupach czy dedykowanych forach. Róbmy wszystko, aby zachęcić do udzielania się, ale nie zmuszajmy do niczego, ani nie narzucajmy się. W przeciwnym wypadku społeczność zacznie się kurczyć. Tutaj zdecydowanie mniej, ale lepszej jakości, znaczy lepiej :). 

alumni 3 błędy how2hr

Błąd 3: Duża inwestycja na początku programu 

To może trochę naleciałość ze zwinności (o której więcej w książce), ale zaczynajmy od małych kroków. Zamiast poświęcać miesiące na przygotowanie dedykowanej strony, forum, produkcji dedykowanych gadżetów itp. Zacznijmy od inicjatyw sprawdzających potencjał, a z których, w przypadku, kiedy projekt okaże się nie dla nas, nie będzie szkoda rezygnować. Zamiast dedykowanej strony bezpłatny forms z zapisami? Dlaczego nie? Zamiast setek wyszywanych bluz z logo programu alumni, zamówienie aktualnie używanych gadżetów i zadrukowanie części z nich brandingiem nowej społeczności? Jak najbardziej!

Podsumowanie

Program dla społeczności alumnów może okazać się w obecnych, trudnych pod kątem budowania świadomości u potencjalnych kandydatów, strzałem w dziesiątkę. Musimy jednak pamiętać, aby podejść do niego z głową. 

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

Targi pracy i co dalej? Czyli jak wykorzystać czas...

Liczba zaproszeń do wzięcia udziału w różnego rodzaju targach, meet upach i innych eventach...

Jak… nie odchodzić z firmy

Dużo mówi się o budowaniu pozytywnego wrażenia podczas pierwszych chwil/ dni w nowym miejscu...

Mierzenie HR i Employer Brandingu – 3 pułapki

KPI (czyli Key Performance Indicators, o których już kiedyś pisałam tutaj), OKR i inne...

5 serialowych szefów, którzy dają nam cenne lekcje z...

Książki, podcasty, ciekawe blogi… Miejsc, z których HR-owcy, ale i managerowie mogą czerpać inspiracje...

Onboarding nowych pracowników – 5 sposobów jak szybko i...

Onboarding nowego pracownika to zdecydowanie „hot” temat w obszarze HR od kilku dobrych lat....

Gadżety na targi pracy – must have czy zbędny...

Targi pracy bez gadżetów wydają się niepełne niczym pierogi bez cebulki, albo ciasto drożdżowe...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj