Coraz świadomiej dbamy o kandydatów. Mierzymy ich doświadczenia, szkolimy się z candidatey experience. O tym, że o pracowników trzeba dbać wiemy doskonale. Co jednak z byłymi pracownikami? Czy ich kontakt z pracodawcą kończy się na exit interview? Wcale nie musi tak być! O tym, kim są alumni w organizacji i dlaczego warto stworzyć dla nich społeczność jest dzisiejszy wpis.
Kim są alumni?
Alumni to byli pracownicy naszej organizacji. Czy są to tylko osoby formalnie zrzeszone w firmową społeczność? Jak najbardziej… nie! Choć, jeśli my nie przygotujemy alternatywy dla tej grupy szybko okazać się może, że na portalach społecznościowych byli pracownicy sami zakładają sobie miejsca do wymiany doświadczeń po pracy w danej firmie.

Alumni w organizacji – korzyści dla firmy
Nie ma co ukrywać – stworzenie dedykowanej społeczności dla alumnów może przynieść wiele korzyści, do których należą:
- Wsparcie rekrutacyjne – czy to w ramach powrotów byłych pracowników do firmy (tzw. Boomerangów), czy w ramach poleceń przez alumnów swoich znajomych do organizacji
- Wsparcie biznesowe – byli pracownicy mogą zostać klientami firmy lub polecić jej usługi w nowym miejscu pracy
- Wsparcie wizerunkowe – od zwiększonej aktywności na social media poprzez działania związane z ex-Employee Advocacy – opinie byłych pracowników, którzy już przecież „nic nie muszą” są bardzo wiarygodne. Dodatkowo, grupę alumnów można zaangażować w dobrym celu, jak zrobiło to w tym roku PwC, kiedy za każdego posta byłego pracownika oznaczonego odpowiednim hasztagiem firma przeznaczała 20 zł na pomoc Fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową:
Ale co dla alumnów?
Oczywiście, aby byli pracownicy chętnie dołączali do stworzonej społeczności musi być ona dla nich atrakcyjna i, co najważniejsze, cały czas utrzymywana. Potwierdzenie uczestnictwa i dołączenie do listy wszystkich subskrybentów firmy na pewno nie wystarczy.
Co zatem „zrobi robotę”?
Newslettery
O ile będą to dedykowane treści, które mogą rzeczywiście interesować byłych pracowników. Tzw. „Propagandy sukcesu” tutaj odpadają – przecież mówimy do grupy, która wie, jak rzeczywiście pracuje się w naszej organizacji.
Dostęp do szkoleń
Pozytywne wspomnienia możemy utrzymywać poprzez oferowanie społeczności alumnów dostępu do części firmowych szkoleń. Bezpłatnie, czy za częściową opłatą, to świetny sposób na odświeżenie relacji. Niektóre organizacje przygotują eventy dedykowane wyłącznie społeczności alumnów, np. Deloitte, które na jego z tego typu wydarzeń zaprosiło Janinę Bąk.
Imprezy
Co integruje zarówno nowych jak i byłych pracowników? Imprezy! Bez względu na to czy online, czy offline, takie eventy to świetny sposób na wspominki o przeszłości, ale i możliwość poznania się osób pracujących u nas w różnym czasie. Rok temu na inaugurację 7N Alumni Program zrobiliśmy cykl 3 imprez (2 offline i 1 online) – każda z nich przyciągnęła wiele wspomnień i odświeżyła relacje. Alumni już nie mogą doczekać się tegorocznego eventu :).
Inauguracja 7N Alumni Program Inauguracja 7N Alumni Program Inauguracja 7N Alumni Program Inauguracja 7N Alumni Program
Alumni w organizacji – o czym warto pamiętać?
Kiedy podejmiemy już decyzję o sformalizowaniu kontaktów z byłymi pracownikami ważne, żeby nie zapomnieć o:
Promocji programu
Przede wszystkim pośród byłych pracowników oraz na bieżąco dla każdego odchodzącego
Dedykowanych zgodach na przetwarzanie danych osobowych
Niby głupstwo, a jednak zgody obowiązujące w czasie pracy już tutaj nie będą obowiązywać
Tworzeniu treści przydatnych dla alumnów
Jeden newsletter do klientów i alumnów? Społeczność, do której trzeba zapisać się, aby raz w roku otrzymać maila z życzeniami? Nie oszukujmy się – ludzie cenią sobie swój czas, dlatego jeśli tylko zobaczą generyczny content, najprawdopodobniej się wypiszą
Alumni w organizacji – podsumowanie
Społeczność byłych pracowników ma ogromną moc. Mogą pomóc w rozwoju biznesu, czy zapełnieniu wakatów. Jednak, jak w przypadku każdej społeczności musimy budować ją cierpliwie i powoli. Efekty przyjdą z czasem.