Z Exit interview sytuacja jest o tyle ciekawa, że choć wszyscy wiemy, że ważny i potrzebny, to dalej nie jest to temat, który często gości w HR-owych dyskusjach. Trzy tygodnie temu w ramach pokoju na Clubhouse, który co tydzień (w środy o 19.00) prowadzę z Ulą podjęłyśmy właśnie temat exitów. Przygotowując się do spotkania zrobiłam sobie kilka notatek na podstawie doświadczeń swoich i organizacji, z którymi współpracowałam, którymi chciałabym się z Wami dziś podzielić.
Exit interview – korzyści
Exit interview to, najprościej mówiąc, rozmowa z pracownikiem, który opuszcza firmę. Odbywa się ona w sytuacji, kiedy pracownik nie jest już członkiem organizacji.
Jakie korzyści przynieść nam może wprowadzenie wywiadów z odchodzącymi? Na przykład:
- Szczera opinia na temat pracy w firmie, zadań, przełożonego. Odchodzący pracownicy często w mniejszym stopniu niż osoby nadal pracujące w organizacji czują się zobowiązani do podkoloryzowania różnych aspektów związanych z firmą.
- Możliwość zadbania o Employee Experience. Osoby żegnające się z firmą mają często listę konkretnych bolączek wraz z sugestiami jak je poprawić. Otwierając się na te głosy możemy tylko zyskać.
- Szansa, aby dowiedzieć się, co naprawdę spowodowało odejście. „Oferta życia” czy większe pieniądze to najczęstszy powód podawany przez osoby składające wypowiedzenie. Po ustaniu stosunku pracy, w mniej formalnej atmosferze mamy większą szansę, aby poznać prawdziwe powody (o ile są one inne niż podawane oficjalnie). To też dobra okazja, aby zapytać o przewagi innych firm nad nasza organizacją.
- Oszczędność. Dogłębne badania pochłaniają czas oraz zasoby finansowe. Dobrze zaplanowany exit interview to stosunkowo szybki i tani sposób na pozyskanie cennej wiedzy.
Exit interview – co trzeba wiedzieć
No dobrze, ale jak podejść do wprowadzenia exit interview w organizacji?
Dziś przygotowałam dla Was 5 pytań wraz z odpowiedziami. To, co? Zaczynamy!
Czy Exit Interview przeprowadzamy z pracownikami, którzy odeszli sami czy ze wszystkimi?
Zaczynamy od podstaw, czyli z kim przeprowadzić wywiad. Moje zdanie w tej kwestii jest jednoznaczne: PROPONUJEMY ROZMOWĘ WSZYSTKIM ODCHODZĄCYM PRACOWNIKOM. Bez względu na to, czy zwolnili się sami, czy to my wypowiedzieliśmy umowę (oczywiście o ile okoliczności na to pozwalają). Dlaczego warto rozmawiać również z osobami, z którymi to my się pożegnaliśmy?
Zaczynając od tego, że ten wywiad jest formą badania, a reprezentatywna próbka odchodzących to nie tylko ci, którzy odeszli z własnej woli, Exit pozwoli na pełen wgląd w sytuację w firmie. Powiedzmy sobie szczerze – osoby, które zmieniają firmę często nie chcą za sobą palić mostów (sprawdźcie przy okazji wpis o tym, jak nie odchodzić z pracy tutaj), więc ich opinie, szczególnie jeśli chodzi o sprawy mało przyjemne, mogą być trochę rozmyte. Z osobami, z którymi pożegnaliśmy się my jest odwrotnie. Emocje, jakie nimi kierują mogą również nieco zniekształcić obraz, ale w drugą stronę, co jest dla nas skarbnicą wiedzy. Przecież po to przeprowadzamy ten wywiad.
Kiedy przeprowadzić Exit Intreview?
Tutaj znów możemy spotkać się z różnymi opiniami. Ja wychodzę z założenia, że… nie warto zwlekać. Świeżo po odejściu pracownicy mają jeszcze wiele emocji związanych z poprzednim miejscem pracy. Co nawet ważniejsze, dobrze pamiętają większość sytuacji i wydarzeń. Im dłużej będziemy czekać, tym wspomnienie poprzedniego miejsca pracy będzie bardziej się zacierać, spłaszczając wiele wartościowych informacji. Tydzień – dwa po odejściu to całkiem doby moment, by dowiedzieć się cennych rzeczy :).
W jakiej formie przeprowadzić Exit Intreview?
Tutaj też mamy do czynienia z dużą dowolnością, jednak z mojego doświadczenia całkiem dobrze sprawdza się rozmowa telefoniczna. Jest ona mniej formalna i zobowiązująca niż wizyta w organizacji. Zwiększa jednak liczbę odpowiedzi, w porównaniu do np. ankiet internetowych wysyłanych mailem.
O co pytamy w Exit Interview?
Jedni wywiad prowadzą w formie luźnej rozmowy, inni pytają o to, co mają w przygotowanym arkuszu. Ja wyznaję w tej kwestii zasadę złotego środka. Ważne jest mieć dane, które są powtarzalne i porównywalne. Jednak każdy jest inny i ma inną historię, która może pomóc nam w lepszym zrozumieniu osób odchodzących i tych, którzy pracują w organizacji.
Całkiem dobrze sprawdza połączenie wcześniej przygotowanych pytań wraz z możliwością ich pogłębienia przez naszego rozmówcę.
Warto zacząć od NPS-a (poczytaj o nim tutaj), a następnie pytać już bardziej ogólnie o konkretne obszary, pozwalając „wygadać” się naszym rozmówcom.
Kto powinien przeprowadzić Exit Interview
Tutaj krótko i konkretnie – nie przełożony! Choć dla wielu osób może być to oczywiste, nadal w niektórych firmach to właśnie szef jest oddelegowany do przeprowadzenia takiej rozumowy. Powinniśmy pamiętać, że podczas Exit Interview często pojawia się postać przełożonego, sposobu zarządzania itp.
Kto zatem powinien się tym zająć? Osoba, którą pracownicy znają i ufają, lub taka, której nie znają w ogóle. Sprawdzającym się często modelem jest sytuacji, w której wywiad przeprowadza HR Business Partner, ale może być to również HR-owiec lub rekruter. Najważniejsze (wiem, że się powtarzam) jest zaufanie.
Podsumowanie
Exit Interview to świetne narzędzie, które może wspierać nasze działania z zakresu Employer Brandingu oraz Employee Experience. Osoby odchodzące i to, co maja do powiedzenia to wielka wartość. Warto o tym pamiętać.