HR Business Partner – rola, wdrożenie, przyszłość

Stanowisko HR Business Partnera jest obecne w coraz większej liczbie firm, a zapotrzebowanie na tego typu specjalistów rośnie. Czy w każdej firmie takie stanowisko jest jednak potrzebne? Jak wygląda wdrożenie i przyszłość tego obszaru – te i inne pytania zadałam ekspertowi, z którym miałam okazję pracować – Ilonie Zych. Efekty naszej rozmowy znajdziecie poniżej :).

Olga Żółkiewicz: Ilona, czy w każdej firmie potrzebny jest HRBP?
Ilona Zych: Dobre pytanie Olga.
Z jednej strony funkcja HRBP jest obecnie jedną z najpopularniejszych ról w działach HR -zawód HRBP znalazł się nawet w rankingu Forbse’a jako jeden z dziesięciu najlepszych zawodów 2017 roku w Polsce – jednak na tak zadane pytanie odpowiem, że nie. Nie w każdej firmie potrzebna jest rola HR Business Partnera.
Ważnym czynnikiem, który warto wziąć pod uwagę decydując się na takie rozwiązanie jest wielkość organizacji oraz jej dojrzałość, a także gotowość do koncentracji na pracownikach, nie tylko na poziomie deklaracji, ale przede wszystkim realnych działań.

W kontekście wielkości organizacji:
W przypadku firm, które zatrudniają do 100 osób, często nie ma nawet potrzeby posiadania funkcji szefa HR, gdyż tę rolę pełni szef organizacji. Ale już firmy mające 300, 500 i więcej pracowników zdecydowanie wymagają obecności w strukturach działów HR. Nie mówię tutaj o twardym HR-rze, bo to obowiązek i rządzi się innymi prawami. Miękki HR to pewien luksus, który jednak bardzo procentuje.

O: Kiedy warto zacząć myśleć o wdrażaniu roli HRBP w organizacji?
I.Z: Nawiązując do tego, o czym mówiłam w poprzednim pytaniu – wtedy, gdy organizacja liczy więcej niż 500 osób, a także gdy firma ma aspiracje do pozycjonowania się jako top employer, czyli miejsce pracy, które pozwala na długi rozwój, ściąga talenty.

O: wdrażałaś HR Business Partnering w największej polskiej firmie IT. Co było największym wyzwaniem?
I.Z: Zmiana postrzegania HR przez biznes.
Podział ról/odpowiedzialności w procesach HR, a potem praca z biznesem, jak przekonać sponsora tego projektu, że HRBP wniesie realną wartość do organizacji. Tutaj kluczowe okazały się wskaźniki realizacji zadań. Osobom wdrażającym rolę HRBP zawsze proponuję przegotować set zadań z realnymi wskaźnikami. Dobór zadań zależy od priorytetów i potrzeb danej organizacji.
Pełne wdrożenie roli HRPB do organizacji może trwać nawet 3 lata, czy nam się podoba czy nie. Natomiast powiedzieć sponsorowi projektu, że za 3 lata zobaczy 100% efektów … Nierealne – wiem co mówię 🙂
Ale potem z własnego doświadczenia wiem, że biznesowi w firmach, w których pracuję i pracowałam trudno jest wyobrazić sobie, jak by to mogło być bez HRBP. Brrr;)

O: Jaka, według Ciebie, powinna być rola idealnego HRBP w organizacji?
I.Z: Firmy są różne i maja różne priorytety.
Dlatego rola HR Business Partnera w każdej firmie będzie nieco inna.
HRBP to wszechstronny manager, który jest doskonałym ekspertem w obszarze HR, ale także rozumie i mówi językiem biznesu, swoich Klientów. Podobnie jak w IT analityk biznesowy, który jest ekspertem potrafiącym rozpoznać i spełniać wymagania klientów. Podobnie jak Key Account Manager rozumie potrzeby swoich Klientów i wie jakie rozwiązania dostarczać, a także jako PM prowadzi projekty HR, a jako Wdrożeniowiec dba, by centralne rozwiązania HR były dobrze zaopiekowane na etapie wdrożenia do organizacji.

O: Jak będzie wyglądała, Twoim zdaniem, przyszłość HR Business Partneringu? 
I.Z:
O ile digitalizacja wyeliminuje wiele funkcji pełnionych dotychczas w działach HR, to jednak „rasowy” HRBP będzie w mojej ocenie bardzo pożądany. Bowiem automatyzacja nie wyeliminuje działań wysoce zaawansowanych – szytych na miarę jak na przykład programy rozwojowe.
Dlatego przyszłość tej funkcji w dużej mierze zależy od jakości osób ją spełniających – jeśli HRBP będą wszechstronnie wykształceni i będą iść z duchem czasu, a także rozwijać pożądane kompetencje np. w sektorze IT jest to agile leadership, to zdecydowanie mogą spać spokojnie :))
I tego nam, HR Business Partnerom życzę:)

hr business partner rola przyszłość

Ilona Zych z wykształcenia mgr ekonomii, ma 10 lat doświadczenia zawodowego w sektorze IT. Obecnie pracuje w T-Mobile Polska (Grupa Deutsche Telekom) na stanowisku HR Managera – Business Partnera dla obszaru Technologii, IT oraz Innowacji.
W czasie swojej dotychczasowej kariery zawodowej realizowała i realizuje projekty HR, a także odpowiadała za wdrożenia produktów HR do organizacji. Jest zaangażowana we wszystkie procesy HR jak rekrutacja, rozwój pracowników, projekty transformacyjne i akwizycyjne i wiele innych.

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

Clubhouse i Employer Branding – duet przyszłości?

Clubhouse szturmem wbił się do świata mediów społecznościowych. Choć jeszcze 3 miesiące temu nazwa...

Formularz aplikacyjny – jak go stworzyć + przykłady

Formularz aplikacyjny - tworząc ogłoszenia liczymy, że jak najwięcej kandydatów uzupełni go pozostawiając nam...

5 błędów, jakie popełniamy projektując onboarding pracownikow

Jak zaprojektować onboarding pracowników, który wpłynie pozytywnie na doświadczenia nowej osoby? Przepisów jest wiele....

Video i Employer Branding? Czyli o działaniach wspierających markę...

Czy wiecie ile ludzi na świecie ma telewizor? 6 miliardów. A ile osób konsumuje...

5 błędów Employer Brandingu w IT (i nie tylko)

Czy Employer Branding w IT różni się od budowania marki pracodawcy w innych branżach?...

Co to jest Candidate I Employee Experience map?

Owocowe poniedziałki, ładny stand na targach pracy czy szkolenie raz na kwartał, ale dalej...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Komentarze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj