Prowadzenie badań w organizacji – 7 sposobów jak robić to dobrze

Badania zaangażowania, zadowolenia z benefitów, ankiety po onboardingu czy te podsumowujące proces oceny. Nie ma co ukrywać – duża część HR-owców lubi badać. Szczerze mówiąc wcale się temu nie dziwię. Sama planując zmiany zamiast efektu misia wolę polegać na opinii osób, dla których te zmiany wprowadzam. Niedawno na Linkedin wywiązała się dyskusja jak zachęcić pracowników do uzupełnienia ankiet. Poniżej przedstawiam Wam 7 sposobów jakie stosuję podczas prowadzenia badań w organizacji.

Badaj wtedy, kiedy naprawdę musisz

Pretekstów do prowadzenia badań jest naprawdę sporo, a każda z przeprowadzonych ankiet na pewno zapewniłaby wiele cennych informacji. Warto jednak rozpisać planowane badania i zastanowić się jak często będziemy prosić naszych kolegów i koleżanki z organizacji o ich wypełnienie. Być może niektóre badania da się połączyć, a niektóre mogą okazać się wcale niepotrzebne (tylko przyzwyczailiśmy się do ich przeprowadzania). Co więcej – duża liczba prowadzonych badań to również duże zobowiązanie – po każdej ankiecie przecież powinniśmy zająć się wynikami. Warto oszacować, czy będziemy mieć czas na opracowanie raportu i wdrożenie zmian z niego wynikających. 

Przyłóż się do kwestionariusza – to zwiększy liczbę wypełnionych ankiet w Twoim badaniu organizacji

Trudno o wysoką frekwencję wypełnionych ankiet jeśli nie nasz kwestionariusz nie będzie dopracowany. Co rozumiem przez dopracowanie ankiety? Na przykład:

  • Estetyczny rozkład pytań
  • W miarę możliwości, różne rodzaje pytań, co zmniejszy poczucie znużenia badaniem
  • Jasną instrukcję wypełnienia
  • Przemyślaną liczbę pytań obowiązkowych i nieobowiązkowych (ja często pytania otwarte zostawiam jako nieobowiązkowe. Zauważyłam, że jak ktoś chce coś dodać to doda bez względu na gwiazdkę przy pytaniu, a osoby, które nie miały dodatkowych komentarzy irytowały się, że ankieta ich „nie puszcza” i zostawiały w pytaniach kropki)
  • Sprawdzenie, czy pytania nie mają podobnego celu (chyba, że jest to zamierzony efekt)
  • Jeśli mamy pytania zależne – czy ankieta poprawnie podpowiada kolejne pytania w zależności od odpowiedzi na pytania zależne

Znajdź ambasadorów badania w organizacji i pamiętaj o testach

Zachęcać do badania możemy sami, ale nie ma co ukrywać. O ile nie jesteśmy szeroko rozpoznawalni w firmie, liczba otwarć naszego maila może nie być powalająca. Co możemy zrobić, by zwiększyć liczbę osób wypełniających naszą ankietę? 

Pozyskać ambasadorów projektu. Tworząc badania w organizacjach często do testów zapraszałam osoby, które są nieformalnymi liderami opinii w firmach. Ich feedback był bardzo cenny, jak na dłoni miałam znalezione błędy, które wcześniej przeoczyłam. Dodatkowo  wypełnienie ankiety przez osobę niezaangażowaną w jej tworzenie pozwoli na uzyskanie realnego czasu jej wypełnienia. Informacja ta zaś będzie nam potrzebna przy mailu informującym o badaniu (ale o tym później). 

Ambasadorzy dadzą nam potrzebny feedback. Ci przekonani o słuszności prowadzenia badania będą dodatkowo w kuluarach zachęcać do jego wypełnienia.

Innym rodzajem ambasadora jest pozyskanie CEO/ dyrektora/ dyrektora HR itp. do wysłania zaproszenia do wypełnienia ankiety. Główny efekt, jaki daje nam taki mail to większa liczba otwarć wiadomości. W jednej z organizacji, kiedy robiłam pierwsze badanie i nie byłam jeszcze kojarzona przez pracowników właśnie mail od rozpoznawalnej przez wszystkich osoby z zarządu zapewnił wysoki open rate. 

https://www.instagram.com/p/CEmQoXklGiT/

Stwórz naprawdę zachęcającego maila… zachęcającego do wypełnienia ankiety

Tutaj następuje „chwila prawdy” ;). Mail, którego wyśle prezes zostanie otwarty, ale tylko od nas zależy, czy pracownicy klikną w dołączony link. Co powinna zawierać taka wiadomość? Nie zapomnijcie o:

  • Celu badania (zmiana tego, co mamy, sprawdzanie czegoś nowego, odpowiedź na prośby pracowników itp.)
  • Deadline na wypełnienie ankiety
  • Informacji o anonimowości (o ile badanie RZECZYWIŚCIE) jest anonimowe
  • Średnim czasie na wypełnienie badania (w jednym z pierwszych badań testowałam wypełnienie ankiety sama i dostałam informację zwrotną o niedoszacowaniu czasu jaki trzeba poświęcić – ach początki kariery badacza :D)
  • Informacji kiedy pracownicy mogą spodziewać się wyników i do czego te wyniki posłużą

Robisz badanie organizacji? Przedstaw wyniki całej organizacji!

Ludzie spędzają czas na wypełnieniu naszej ankiety. Coś, co jesteśmy im winni to podzielenie się wynikami. W miarę możliwości częścią ilościową zawsze staram się dzielić w surowej formie screenów. Może jest to mało estetyczne, ale bardzo wiarygodne, a o to przecież chodzi. Dodatkowo najważniejsze wnioski można omówić na spotkaniu firmowym/ przesłać mailem lub w newsletterze. 

Informuj o postępie prac

Super przygotowane badanie organizacji, porządnie napisany mail zachęcający, przesłane wyniki – to wszystko jest ważne.

Coś, co zapewni nam jednak długotrwałą korzyść w postaci zaufania (a co za tym idzie wysoką frekwencję wypełnień) to regularne informowanie o postępach prac nad wdrożeniem wniosków.

I wcale nie chodzi o to, aby zmienić wszystko, co zostanie wskazane w ankietach. Najważniejsze to wybrać priorytety, poinformować o nich ludzi (dodając dlaczego właśnie tymi zagadnieniami zajmiemy się na początek), a następnie… po prostu się z tego wywiązać.

Efekt wow? Dlaczego nie?

Kiedy zadbamy już o wszystko, co najistotniejsze możemy zastanowić się nad dodatkowymi motywatorami. Kiedy o tym myślę od razu przypomina mi się seria plakatów Codilime zachęcających do wypełnienia badania zaangażowania. Tego typu kreacje są naprawdę fajnym dodatkiem i pretekstem do pokazania wartości organizacji (plus zapewniają dobre humory oglądających).

Prowadzenie badań w organizacji - 7 sposobów jak robić to dobrze
Źródło: Instagram CodiLime
Prowadzenie badań w organizacji - 7 sposobów jak robić to dobrze
Źródło: Instagram CodiLime
Prowadzenie badań w organizacji - 7 sposobów jak robić to dobrze
Źródło: Instagram CodiLime

Badania w organizacjach – podsumowanie

Prowadzenie badań w organizacji, choć z pozoru może wydawać się mało skomplikowane, wymaga od organizatorów porządnego przygotowania. Odpowiednie przygotowanie techniczne to jednak tylko połowa sukcesu. Musimy również pamiętać, że to właśnie dla naszych odpowiadających tworzymy te badania. Dlatego dzielmy się z nimi wynikami oraz postępami prac. Takie działanie sprawi, że ludzie poczują, że ich zdanie się liczy i będą chcieli się nim dzielić. A przecież o to nam chodzi 🙂

ps jak interesuje Was tematyka komunikacji wewnętrznej sprawdźcie koniecznie wpis o netflixowych inspiracjach 🙂

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

NPS w HR – co to jest i kiedy...

Dlaczego badamy działania HR-owe? Powodów jest wiele, na przykład czasem badania potrzebne są, aby...

Mierzenie HR i Employer Brandingu – 3 pułapki

KPI (czyli Key Performance Indicators, o których już kiedyś pisałam tutaj), OKR i inne...

Instagram w Employer Brandingu – 3 kroki na początek

W pierwszym wpisie na temat Employer Brandingu na Instagramie (przeczytasz go tutaj) skupiłam się...

Jak zakomunikować odejście/ zwolnienie w organizacji?

Odejścia w organizacji są tematem delikatnym, często otoczonym atmosferą tajemnicy. No bo przecież to...

Rola szefa w rekrutacji 

„Rekrutacja to robota rekrutera”… To stwierdzenie jest moim zdaniem nie do końca prawdziwe. Choć...

Rola szefa w działaniach Employer Branding

Ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefa - to powiedzenie znamy wszyscy. Pokuszę...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Komentarze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj