Rola szefa w rekrutacji 

„Rekrutacja to robota rekrutera”… To stwierdzenie jest moim zdaniem nie do końca prawdziwe. Choć rekruter tworzy ogłoszenia, czasem sourcuje, robi wywiady, sprawdza culture fit i pm-uje procesowi rekrutacji, to zaangażowany manager może nie tylko przyspieszyć rekrutację, ale i być czynnikiem decydującym o przyjęciu oferty. Rola szefa w rekrutacji to temat dzisiejszego wpisu :).

To szef jest sprawdzany przez kandydata

Co robicie jak musicie wybrać dentystę? Albo coś mniej ingerującego w Wasze zdrowie – fryzjerkę/a? Google’ujecie! Nie dziwmy się zatem, że kandydaci będą szukać osoby, z którą (mniej lub bardziej blisko) spędzą 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu.

67% pracodawców sprawdza kandydatów w Social Media – tego samego możemy spodziewać się w przypadku kandydatów i ich ciekawości przyszłych szefów *

Ułatwmy naszym kandydatom to zadanie – pokażmy już na etapie ogłoszenia z kim będą pracować poprzez oznaczenie managera w poście. Innym sposobem na przybliżenie sylwetki szefa jest wrzucenie video, gdzie opowiada on/ona o zespole i stanowisku na jakie prowadzone są poszukiwania. Oczywiście wcześniej warto zadbać o obecność managera/ki w sieci, ale o tym pisałam w artykule o roli lidera w działaniach eb tutaj.

Post Maćka Białasa z Asseco Poland

To sposób prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej przez szefa może kreować wizerunek firmy w oczach kandydata

Jesteśmy rekruterami/kami prowadzącymi proces rekreacyjny. Zrobiliśmy kawał dobrej roboty. Ogłoszenie przyciągające wzrok, chwytliwy post na Linkedin, video gdzie opowiadamy kogo szukamy… Zgłosiło się 2 naprawdę mocnych kandydatów, którzy śpiewająco przeszli wywiad telefoniczny i weryfikację techniczną. Została już tylko rozmowa z managerem. No właśnie – czy coś może pójść nie tak na ostatniej prostej? Ano może. 

  • Korzystanie z telefonu/ komputera w trakcie spotkania
  • Nieprzygotowanie się (od niekojarzenia imienia po podstawy z cv)
  • Spóźnianie się
  • Pytanie o sprawy, o które pytać nie można (plany macierzyńskie itp.)

Te punkty nie wzięły się tutaj bez przyczyny. Każdy z nas kto pracuje w tej branży dłużej albo spotkał się z przejawami takich zachowań bezpośrednio, albo o nich słyszał. Czy to wina managerów, że „nie potrafią w rozmowę rekrutacyjną”? Nie do końca, ale o tym później 🙂

To feedback od szefa wpływa na candidate experience

Trzymamy kandydatów bez odpowiedzi, bo nie mamy takowej od hiring managera. Albo inaczej – feedback jaki dostaje kandydat/ka jest niewspółmierny do zaangażowania się w proces rekrutacyjny. 

Odpowiedź zwrotna ma znaczenie i powinniśmy uświadamiać liderów, że w świecie business first, kandydat, który nie przechodzi dalej w procesie teraz, może za jakiś czas jak najbardziej wpływać na biznes (czy to jako kandydat w innym procesie, czy klient). 

Rola szefa w rekrutacji how2hr

Rola szefa w rekrutacji – co możemy zrobić my?

Tak, jak szef najlepiej wie kogo szuka, jakich kompetencji potrzebuje u nowej osoby, aby wzmocnić zespół, tak my – HR-owcy i EB-owcy jesteśmy odpowiedzialni za jakość procesu, co w moim rozumieniu oznacza też wsparcie szefów w ich roli. Dlatego:

Zróbmy EB-review rozmowy rekrutacyjnej 

Ciężko opisywać proces np. Na zakładce kariera jeśli nie wiemy jak wygląda dokładnie. Tak samo sprawa wygląda z rekruterami – jeśli macie w firmie zwyczaj, że manager prowadzi rozmowę sam na sam, wpadnijcie od czasu do czasu posłuchać. Dzięki temu dowiecie się, w jakich miejscach potrzebne jest wsparcie, szkolenie, czy zwykła rozmowa

Jeśli coś kuleje – zainwestujmy w dokształcanie się.

I nieważne czy będzie to trener „z rynku”, czy zespół rekrutacji podzieli się materiałem do przekazania. Od czasu do czasu odświeżenie informacji na temat rynku pracy, dawania feedbacku, czy samego procesu rekrutacji jest bardzo, bardzo ważne

Wyposaż w wiedzę od początku

Nowa osoba zostaje hiring managerem? Świetnie – to kluczowy moment, żeby podzielić się dobrymi praktykami. Szkolenia to jedno. W wielu firmach funkcjonują podręczniki dla rekrutujących, gdzie szczegółowo opisany jest proces, komunikacja i dobre praktyki. Pamiętam jak Gabi Machajek z Play pokazała mi playersowy podręcznik (rozmawiamy o nim w odcinku praktycznego podcastu). Must have w każdej organizacji 🙂

To drugi odcinek, w którym bierzemy pod lupę rolę szefa na human experience map. Mam nadzieję, że będzie on powodem do kilku kaw/ lunchy na linii rekruter – hiring manager 🙂

Powodzenia!

*(Harris Poll)

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

Najlepsza zakładka kariera – 3 rzeczy, o których musisz...

Jak wygląda idealna zakładka kariera? Czy w 2021 roku warto jeszcze w nią inwestować?...

Agile Employer Brandingu – MVP w EB

Agile Employer Branding przestaje być pieśnią przyszłości. Kiedy półtora roku temu po zrobieniu certyfikatu...

Komunikacja wewnętrzna w IT – dlaczego ludzie się nie...

Wrzucasz jakąś ciekawą informację skierowaną do wszystkich pracowników na używane w firmie narzędzie do...

Employer branding wewnętrzny – konieczność czy dodatek do działań...

Definicji Employer Brandingu jest tyle, ilu jest autorów piszących teksty i trenerów prowadzących szkolenia....

5 typów managerów ze względu na ich podejście do...

W idealnym świecie obszar Employer Brandingu i obszary biznesowe idą ręka w rękę w...

Nowa rola biura w employee Experience

Jeszcze nieco ponad 2 lata temu mogliśmy słyszeć o kolejnych firmach, które decydowały się...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Komentarze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj