Ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefa – to powiedzenie znamy wszyscy. Pokuszę się jednak o tezę, że przełożony odgrywa dużą rolę już na etapie wyboru pracodawcy. Jaką? O roli szefa w działaniach Employer Branding jest dzisiejszy wpis.
Rola szefa na Human Experience Journey
Możemy mieć najlepiej zaplanowane procesy, świetnie wyszkolonych HR-owców i EB-owców… Na nic to wszystko, jeśli nie będzie spójności miedzy tym, jak człowieka w organizacji widzi HR i manager. I nie mówię tutaj tylko o rozmowie rekrutacyjnej czy później o docenianiu. Przełożony odgrywa ogromną rolę w całym cyklu życia pracownika (ps o human Experience Journey przeczytacie tutaj). Na wszystkich jego etapach – od przyciągania, aż po rozstanie.

Dziś na tapet weźmiemy właśnie pierwszy przystanek, czyli EB.
Na początek kilka liczb
44%
Kandydatów sprawdza w social media, kto będzie ich przełożonym (PwC)
22%
Millennialsów twierdzi, że obecność CEO firmy w social media mogłaby ich skłonić do aplikowania (Sproutsocial)
60%
Poszukujących pracy chce, aby CEO firmy, do której aplikują rozmawiał publicznie o kontrowersyjnych społecznych i politycznych tematach na których im zależy (Edelman)
To tylko kilka z wielu przykładów na to, że ludzie wolą zobaczyć przyszłego szefa niż wynajętego aktora. Na przykład do…
Szef jako twarz kampanii EB
Zaproszenie szefów do wzięcia udziału w kampaniach wizerunkowych jest (prawie 😉 ) zawsze dobrym pomysłem. Z dużą wiedzą o organizacji, mający szerokie spojrzenie na firmę i jej strategię – za ich słowami idzie pewność tego, co mówią. Dlatego, jeśli tylko wyczuwacie potencjał na polubienie się Waszego wybrańca z kamerą – oszczędzajcie na aktorach – zapraszajcie szefów! 😉
Jako przykład – jedna z moich ulubionych realizacji, kiedy trzej wiceprezesi 7N do filmu promującego program alumni po prostu… usiedli na kanapie i wspominali firmowe wyjazdy. Najszczersza forma przekazu jaki możemy sobie wyobrazić spotkała się z baaardzo ciepłym przyjęciem grupy docelowej.
Szef pomaga zmniejszyć koszt działań Employer Branding
A w szczególności budżetów poświęconych na marketing rekrutacyjny. Promowanie ofert pracy jest dla wielu z nas standardem i ciężko od tego odejść. Jednak sam Linkedin wskazuje, że jego użytkownicy 16x częściej czytają treści udostępniane przez innych użytkowników niż przez profile firmowe. Dlatego tak, jak ustawienie promocji na niektóre posty mamy już „we krwi”, tak do działań automatycznych powinniśmy dodać informację/ inspirację do posta dla przełożonych, aby oni również podzielili się treścią w swojej sieci.
Wasi managerowie nie mają dużych zasięgów? Nic straconego – na Linkedin nadal jest miejsce na budowanie silnych marek osobistych. Przykład? W wakacje szkoliłam team leaderów dużej firmy konsultingowej – kilku z nich wykręca teraz takie zasięgi, że teraz sama zastanawiam się nad konsultacjami u nich ;).


Szef koordynuje czas swojego zespołu
Nawet jeśli aktywnie nie działa sam, to od przełożonego zależy jak mocno angażować się będzie jego zespół. Sesja zdjęciowa, rola w video, czy dzień na targach pracy. Pracownik nie może ot tak zniknąć, by wspierać działania wizerunkowe.
Dodatkowo:
- Jeśli szef nie wierzy w działania wizerunkowe istnieje duże prawdopodobieństwo, że jego/jej zespół również będzie podchodził do nich sceptycznie
- Jeśli szef nie uważa, że że inwestowanie czasu w EB ma sens, jego/jej pracownicy również nie będą go inwestować
- Jeśli szef nie pokazuje na zewnątrz, że wspiera działania EB (np. będąc aktywnym w social media), jego/ jej pracownicy również nie będą czuli potrzeby się udzielać
Ps o podejściu managerów do działań EB wraz z poradami jak dogadać się z danym „typem” napisałam kiedyś lekko humorystyczny wpis: https://how2hr.pl/5-typow-managerow-ze-wzgledu-na-ich-podejscie-do-employer-brandingu/
Szef może pokazać ludzką stronę organizacji i nieco inne treści
Wiecie, że na LinkedIn jest 60% prezesów polskich spółek giełdowych? Tendencja jest wzrostowa, bo głos CEO w mediach społecznościowych ma wielką moc. Może on/ona napisać o tym, co nie byłoby do końca odpowiednie na kanałach firmowych, pokazując przy tym firmowe wartości w akcji.
To CEO również będzie częściej obserwowany przez np. dziennikarzy i przedstawicieli określonego środowiska, niż profile firmowe.

Rola szefa w działaniach Employer Branding – co możemy zrobić my?
O tym, że szefowie w działaniach wizerunkowych są nieocenionym atutem już wszyscy wiemy. Teraz zostaje nam odpowiedzieć na pytanie co my – HR-owcy i EB-owcy możemy zrobić, aby zaangażować liderów w nasze działania. Ode mnie 3 punkty na początek:
- „Ogarnijmy” ich media społecznościowe i obecność w sieci.
Bez względu, czy będzie to szkolenie zewnętrzne, konsultacje, czy audyt i dobre praktyki stworzone własnymi siłami… Social media mają moc i są naszą główną bronią w 2023 roku - Wykorzystujmy wizerunek naszych liderów!
Nie bójmy się tego – oferty pracy, ogłoszenia, strona internetowa. W każdym z tych miejsc sprawdzą się o wiele lepiej niż zdjęcia ze stocka - Edukujmy!
Z tego jak wygląd rynek, jak prowadzone są obecnie działania EB, co jest ważne dla kandydatów… Dzięki zrozumieniu celu nie tylko aktywni będą szefowie, ale i ich zespoły
Podsumowanie
Rola szefa na całej Human Experience Journey jest niezaprzeczalna. Dziś przeszliśmy sobie przez pierwszą część ścieżki. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu część z Was zaprosi swoich liderów na kawę/ lunch, by porozmawiać o tym, jak wiele mogą zmienić w naszych EB-owych działaniach.
Powodzenia!