Employee Experience, Employer Branding, HR, IT, Social Media

Employer branding w roku 2019 – trendy. Przegląd subiektywny

On

Rok 2019 za pasem. Połowa grudnia (oraz, nie ma co ukrywać, gorączka i zapalenia ucha😉) skłoniły mnie do refleksji nad podsumowaniem minionego roku i próby przewidzenia trendów w employer brandingu na nadchodzący rok. Jakie są, moim zdaniem, trendy na kolejne 365 dni? Sprawdźcie sami!

Video

„Nic odkrywczego”, myślicie pewnie w tym momencie. Ciężko jednak nie wspomnieć o tym formacie z wielu względów. Social media mocno promują content video i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić w przyszłym roku. Dodatkowo jest to forma przekazu, która jest często najchętniej wybierana przez społeczeństwo – codziennie na youtube oglądanych jest 150 milionów godzin materiałów! (źródło: omnicoreagency.com). Oczywiście, w dobie rosnącej konkurencji wśród twórców, coraz bardziej liczy się to, co przekazujemy oraz w jaki sposób. O ile jakość materiałów tworzonych jeszcze kilka lat temu mogła pozostawiać wiele do życzenia, a autor i tak zyskiwał na popularności, teraz normą staje się powoli nagrywanie w full hd 😉. Jak video ma się do EB? Pracodawcy powinny przestać się bać i… zacząć nagrywać. Z głową i dobrze dobraną treścią, ale jednak. Tematykę jak nagrywać poruszałam w kilku zdaniach we wpisie na temat niskobudżetowych działań employer brandingowych na Facebooku – wystarczy kliknąć tutaj.

Content

Mocno łączy się z poprzednim „trendem”, ale jest to pojęcie dużo szersze. Użytkownik w sieci zalany jest treścią – od reklam, newsów, zdjęć po oferty pracy. Coraz częściej spotkać się można ze swoistym minimalizmem, gdzie ludzie usuwają polubienia stron/ profili, które nie są dla nich wystarczająco interesujące, aby uporządkować swoje walle. Coraz trudnej będzie pracodawcom tworzyć wartościowe konta. Publikowanie ofert pracy naprzemiennie z internetowymi memami odejdzie wkrótce do lamusa – śmieszne obrazki to nie treści, których poszukują osoby śledzące naszą firmę w SM.  Warto wraz z nowym rokiem zastanowić się, jakiego rodzaju content najbardziej zainteresuje naszych odbiorców, będzie dla nich najbardziej wartościowy, a następnie starać się go tworzyć. W innym przypadku wyzwaniem okazać się może zwiększenie czy utrzymanie liczby obserwujących.

Employee advocacy

Estetyczne treści, ciekawy content, mnogość eventów, w których firma bierze udział… To wszystko może okazać się niewystarczające bez potwierdzenia płynącego ze środka organizacji. Zaangażowanie pracowników do promowania (oczywiście w zgodzie ze swoim sumieniem) firmy w social media jest kluczowe, ponieważ bardzo często to właśnie oni w swoich kręgach znajomych mają potencjalnych kandydatów, do których ciężko byłoby nam, pracodawcom dotrzeć innymi kanałami. Dodatkowo, taki znajomy naszego pracownika może u źródła znaleźć odpowiedzi na większość nurtujących go pytań, a później zostać poleconym do naszej organizacji (a jak wiadomo osoby zatrudniane przez system poleceń dużo szybciej adaptują się oraz znacznie mniej rotują). Kolejnym trendem w ramach employee advocacy jest angażowanie w działania onlineowe (i nie tylko) team leaderów/ managerów rekrutujących – publikowanie ich wizerunku, aktywne włączenie się przez nich w rekrutację, często udział w video promujących daną ofertę pozwala wyróżnić się wśród konkurencji oraz zmniejszyć dystans między kandydatem, a przyszłym przełożonym.

Employee Experience

Rynek pracownika, tysiące wakatów w branży IT, rosnące zapotrzebowanie na kandydatów powodują, że działy HR/ Marketingu skupić się powinny nie tylko na rekrutowaniu nowych pracowników, ale i zatrzymaniu obecnych tak, aby nie tracić (a przynajmniej nie tracić łatwo) tych, o których tak mocno starali się realizując projekty z zakresu employer brandingu zewnętrznego. Employer branding wewnętrzny, czy nawet szerzej, employee experience właśnie staje się obszarem zwiększonego zainteresowania zarządów w firmach. Regularne badania doświadczeń, jasne ścieżki karier, odpowiadanie na potrzeby pracowników i umacnianie relacji na linii firma – pracownik powodują, że ludzie po prostu lubią miejsce, w którym pracują, czują się z nim związani, a w konsekwencji są mniej skłonni do zmiany pracodawcy. Warto się nad tym głębiej zastanowić i, jeśli jeszcze nie skończyliście budżetowania, przemyśleć, czy na pewno większość pieniędzy z budżetu EB warto przeznaczyć na udział w targach pracy 😉.

Jakość, a nie ilość

Ostatni „trend” jaki zauważam stoi trochę w opozycji do tego, co dzieje się na rynku. Liczba nowopowstałych konferencji, targów pracy, meet- upów jest naprawdę ogromna. Każdy gdzieś się wybiera, zewsząd docierają do nas zdjęcia stoisk na kolejnych wydarzeniach. I tutaj pada pytanie – czy naprawdę warto wszędzie być? Sprawne oko i analityczny umysł szybko zauważą, że na większości eventów pojawiają się te same twarze, a efektywność większości z nich nijak ma się do zainwestowanych pieniędzy (o tym, jak mierzyć efektywność wydarzeń EB pisałam tutaj). Fakt, że nasze logo pojawi się na kolejnej grafice sponsorskiej w przeważającej większości przypadków nie spowoduje zainteresowania się naszymi ofertami pracy, ewentualnie zwiększy tylko świadomość marki (pytanie tylko, czy to najlepsza forma inwestycji w świadomość brandu). Co zatem robić będą pracodawcy (a co już stosują niektórzy z nich)? Bardzo ostrożnie dobierać będą wydarzenia, w których uczestniczyć będzie ich firma tak, aby w pełni przygotować się do udziału, ale i maksymalnie wykorzystać czas po evencie i finalnie kojarzyć się uczestnikom z jakością.   Powyższe 5 „trendów” to te, które przychodzą mi na myśl jako pierwsze. Jestem bardzo ciekawa co Wy dodalibyście do tej listy!  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Instagram How2hr
[instagram-feed]